ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...
- Αριθμός ταινιών: 22316
- Αριθμός συν/τών: 759967
- Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα
Σάβ 15 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (50-26)Σάβ 08 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (75-51)Σάβ 01 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (100-76)Σάβ 24 Ιουν 2017
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1979Σάβ 17 Ιουν 2017
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1978Αφιερωμα
Τετ 22 Φεβ 2012
Beyond

Σε δεύτερη ανάγνωση εντούτοις, μπορεί κανείς με χαρακτηριστική άνεση να εντοπίσει ακριβώς τα στοιχεία εκείνα, που «ανάγκασαν» τους Σουηδούς να πιστέψουν στην νίκη και τους οδήγησαν στην υποβολή της συγκεκριμένης πρότασης, την κατ` εκτίμησή τους ικανότερη ταινία να διεκδικήσει με αξιώσεις το βραβείο στην ξενόγλωσση κατηγορία.
Το βασικό ατού της ταινίας ακούει στο όνομα Noomi Rapace. Η πασίγνωστη πια Rapace, που έσκασε από το πουθενά για να δώσει σάρκα και οστά και να αποθεώσει την αμφιλεγόμενη, πολυδιαβασμένη ηρωίδα του Stieg Larsson, Lisbeth Salander, αφήνει πίσω της το μυστηριακό, γκόθικ και μεσαιωνικών προεκτάσεων σύμπαν του πρόωρα αδικοχαμένου Larsson και στρέφεται στο σύγχρονο κοινωνικό δράμα, εξίσου όμως σκοτεινό. Ως Leena, μητέρα δύο ανήλικων κοριτσιών και φαινομενικά ευτυχισμένη σύζυγος, που προσπαθεί μετά από 30 χρόνια να συμβιβαστεί με το παρελθόν της ερχόμενη αντιμέτωπη με τις ευθύνες άλλων, δίνει μία ερμηνεία ψυχής, γεμάτη εσωτερική δύναμη και νεύρο, για να αποδείξει στους κακοπροαίρετους, που την κατηγορούν για ερμηνευτικό φιάσκο και επίπεδες ερμηνείες, ότι δε μπαίνει σε καλούπια. Με αυτή την ερμηνεία, πλάι σε εκείνη του Babycall, αποκαλύπτει σταδιακά και με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο μία τεράστια γκάμα δυνατοτήτων. Και ο συντάκτης του παρόντος κειμένου, που ήταν από τους πιο επιφυλακτικούς όσον αφορά στις υποκριτικές δυνατότητες της κ. Noomi Rapace, τείνει να αναιρέσει εις το απόλυτο.

Όσον αφορά την ταινία της Pernilla August, αυτή έχει σαφείς προεκτάσεις κοινωνικής μελέτης και ένα καλοχτισμένο, γερό συναισθηματικό υπόβαθρο. Ξεκάθαρης αμερικανικής κοπής και απέχοντας αρκετά από το σύνηθες ύφος των Βορειοευρωπαίων δημιουργών, η ταινία της August αφήνει λιγότερο χώρο στο θεατή προκειμένου να διερευνήσει τις θεωρίες και τα πεπραγμένα, να πειραματιστεί με την εικόνα και το συναίσθημα. Σκηνοθετικά και σεναριακά παρούσα, απολύτως εγκρατής και ταυτόχρονα επαρκής στην απόδοση των αντιδράσεων και τις διαστάσεις των χαρακτήρων, η Σουηδέζα σκηνοθέτις καταφέρνει να εμβαθύνει με χαρακτηριστική ευκολία σε αυτούς και τους ντύνει με αρκετή δόση μισαλλοδοξίας ή απαισιοδοξίας, διοχετεύοντάς τους παράλληλα μία εγωιστική άρνηση να ανατρέψουν τις σε βάρους δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης. Φτάνοντας προς το φινάλε και με σωστό timing, θα αποκαλύψει την έντονα συγκινησιακή πλευρά τους, την ανάγκη τους να συγχωρέσουν και φυσικά να συγχωρεθούν.
Χρονικές μεταβάσεις που στερούνται ανηθικότητας ή σκληρής οπτικής επέμβασης, με ταυτόχρονη οικονομία στο χώρο και το χρόνο στον οποίο εξελίσσεται η ιστορία, μετατρέπουν το Svinalängorna, σε μία ψυχολογικά προσεγγίσιμη ταινία που δεν πιέζει το θεατή στην ερμηνεία του λόγου αλλά του διοχετεύει την θλίψη για την αργή διάσπαση της οικογένειας στην οποία η δημιουργός επιλέγει να αναφερθεί.

Πρόκειται για ένα ακριβές και χωρίς υπερβολές ψυχογράφημα, ένα αβάστακτα συγκινητικό οικογενειακό πορτρέτο που είναι ζωγραφισμένο θαρρείς με τα χρώματα του γκρι και του μαύρου. Το Svinalängorna, πατάει στον θεσμό της οικογένειας και διερευνά το χάσμα των γενεών και την κατάσταση των ανθρώπων που βασανίζονται από τις ενοχές για την δύσκολη ζωή στην οποία υποχρεώθηκαν να ενταχθούν δίχως δικαίωμα επιλογής. Μπορεί όμως και σε μια βαθύτερη προσέγγιση να θεωρηθεί και ως μία από τις καλύτερες ταινίες που καταπιάνονται με το θέμα του αλκοολισμού και τις συνέπειές του. Ταινία με λιτό και «λαϊκό» λόγο, φτιαγμένη με δεξιοτεχνία και αυτοπεποίθηση, που αν και βατή, πειραματίζεται στην αφήγηση, για να αφήσει τελικά έντονο τον ψίθυρο της ελπίδας για αλλαγή και κυρίως για την κατάκτηση της ευτυχίας. Ταινία που δεν κρύβεται πίσω από το δάχτυλό της και τις κατά τα άλλα ενδιαφέρουσες θεωρίες περί των συνεπειών του προοδευτισμού και της εξέλιξης των κοινωνιών αλλά κοιτάει τον άνθρωπο κατάματα και όπως είναι. Ως ένα δηλαδή συναισθηματικό ον που έχει ανάγκη μόνο από αγάπη.
Βαθμολογία:




Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.