Cine Festival
Κυρ 08 Νοε 2015

Με τις αίθουσες εθιμοτυπικά να γεμίζουν το πρώτο σαββατοκύριακο του φεστιβάλ και τις θέσεις σε αρκετές προβολές να εξαντλούνται από νωρίς, η κίνηση έξω από το
Ολύμπιον και τις
Αποθήκες του λιμανιού, ήταν όπως προβλεπόταν μεγάλη. Για το Σάββατο λοιπόν επιλέξαμε από το
«Διεθνές Διαγωνιστικό» τα
600 Μίλια του
Γκαμπριέλ Ριπστάιν που έφυγε από το
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου με το
Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας, το
Αστράγαλος της γαλλίδας
Μπριζίτ Συ από τους
«Ανοιχτούς Ορίζοντες» και το
Μητέρα Πατρίδα της
Σενέμ Τυζέν από το τμήμα
«Ματιές στα Βαλκάνια», το οποίο βραβεύτηκε εκτός των άλλων και στο
φόρουμ συμπαραγωγών CROSSROADS του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2012.
600 Μίλια / 600 Millas του
Γκαμπριέλ Ριπστάιν

Ο
Τιμ Ροθ συνεργάζεται έπειτα από το
Chronic (που θα προβληθεί επίσης στο 56ο ΦΚΘ και για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε την
κριτική μας εδώ) για δεύτερη φορά με τον σκηνοθέτη
Μάικλ Φράνκο που βρίσκεται πίσω από την παραγωγή της ταινίας. Ακολουθώντας τη γνωστή ιστορία με την οποία ουκ ολίγες φορές έχει ασχοληθεί ο κινηματογραφικός κόσμος, αυτή της παράνομης διακίνησης όπλων μεταξύ Αμερικής και Μεξικού, βρισκόμαστε σε ένα σκηνικό που περιλαμβάνει χαρακτήρες γνώριμους: οι λαθρέμποροι, οι άνθρωποι του νόμου και τα καρτέλ της εξουσίας. Ο
Γκαμπριέλ Ριπστάιν στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, καταγράφει αρχικά τις κινήσεις δύο νεαρών του Αμούλφο και του συνεργού του που προσπαθούν να εξασφαλίσουν τα όπλα που χρειάζονται, όταν ξαφνικά θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον πράκτορα που τους παρακολουθεί. Μην έχοντας κάποια άλλη λύση ο νεαρός θα αποφασίσει να τον απαγάγει και να τον οδηγήσει μέχρι το τέλος της δικής του διαδρομής, στην διάρκεια της οποίας θα αναπτυχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης που θα βασιστεί στους νόμους τους ενστίκτου και της επιβίωσης. Ο
Ριπστάιν θίγει τις ανεξέλεγκτες προεκτάσεις του λαθραίου εμπορίου όπλων χωρίς να θέλει να εμβαθύνει σε αυτές, αφού όλη η ιστορία χρονικά εξελίσσεται μέσα σε κάποιες ώρες, στην διάρκεια των οποίων προσπαθεί να ανασύρει από στους χαρακτήρες των Αμούλφο και Χάνκ την ανθρωπιά που επισκιάζεται από την σκληρή πραγματικότητα του διεφθαρμένου κόσμου στον οποίο έχει επιλέξει ο καθένας τους να εμπλακεί για τους δικούς του σκοπούς. Σκηνοθετικά προσφέρει την ένταση που απαιτείται χωρίς όμως να διατηρεί τον ρυθμό της σε εγρήγορση, ενώ ο
Τιμ Ροθ εκτοπίζει τις οποιεσδήποτε ατέλειες της ταινίας με την επιβλητική του ερμηνεία και στέκει ιδανικά πλάι στον νεαρό, αλλά έμπειρο Μεξικανό ηθοποιό
Κρίστιαν Φέρερ.
Προβάλλεται ξανά την Κυριακή 8 Νοεμβρίου στις 18:00 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα
Αστράγαλος / L`Astragale της
Μπριζίτ Συ

Καθώς η Αλμπερτίν αποφασίζει να αποδράσει μια νύχτα από την φυλακή όπου κρατείται, θα τραυματίσει σοβαρά τον αστράγαλό της πάνω στην προσπάθειά της να περάσει από την άλλη πλευρά ενός τοίχου. Εκείνη τη στιγμή θα γνωρίσει τον Ζυλιέν, που θα σπεύσει να τη βοηθήσει και να τη φυγαδεύσει στο Παρίσι. Σύντομα θα γεννηθεί ένα έντονο πάθος ανάμεσα τους και εκείνη θα προσπαθήσει να επιβιώσει μέσα από έναν έρωτα που δεν της προσφέρει αυτά που επιθυμεί, την ίδια στιγμή που θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπη με το παρελθόν της. Βασισμένο στην βιογραφική νουβέλα της Αλγερινής
Αλμπερτίν Σαρραζέ, που εκδόθηκε το 1965 χωρίς όμως κάποια εμπορική επιτυχία, η
Μπριζίτ Συ μεταφέρει τον βίο μιας γυναίκας που αφέθηκε στον μποέμ τρόπο ζωής της δεκαετίας του 1950 και που υποτάχθηκε στην παρανομία και τα πάθη της, κατάφερε όμως στην πορεία της ζωής της να έρθει αντιμέτωπη με αυτά. Η ζωή της ηρωίδας περιγράφεται με συχνές αναφορές στο παρελθόν της και αποτυπώνεται μέσα από την εκθαμβωτική μορφή της
Λεϊλά Μπεκτί που εκφράζει τη σαγήνη που προκαλούσε στον περίγυρό της με την αφοπλιστική ομορφιά και θηλυκότητα που διέθετε, για την οποία είχε επίγνωση και αποτελούσε συχνά το μέσον προκειμένου να πετύχει τους σκοπούς της. Η
Συ επιλέγει να αποδώσει σε έντονο ασπρόμαυρο κοντράστ την ιστορία, ενώ με τη βοήθεια του επί τέσσερις φορές συνεργάτη της στη διεύθυνση φωτογραφίας
Frederic Serve που καδράρει τα ασπρόμαυρα πορτραίτα των ηθοποιών και του Παρισιού, καταφέρνει να δημιουργήσει την αίσθηση ενός φιλμ νουάρ. Μια cameo εμφάνιση του γιου της
Λουί Γκαρέλ (από τον - επίσης σκηνοθέτη και σεναριογράφο -
Φιλίπ Γκαρέλ) φυσικά δεν περνάει απαρατήρητη.
Στην προβολή της ταινίας παρευρέθηκε η σκηνοθέτης η οποία αφού εξέφρασε την ευχαρίστησή της που βρισκόταν σε μια αίθουσα γεμάτη από κόσμο, απάντησε στο τέλος της ταινίας στις ερωτήσεις των θεατών, οι οποίες αφορούσαν κυρίως σε λεπτομέρειες της πλοκής.
Προβάλλεται ξανά την Κυριακή 8 Νοεμβρίου στις 14:45 στην αίθουσα Τζον Κασαββέτης
Μητέρα Πατρίδα / Ana Yurdu / Motherland της
Σενέμ Τυζέν

Η Νεσρίν ύστερα από τον χωρισμό της θα εγκαταλείψει τη ζωή που είχε στην Κωνσταντινούπολη και θα εγκατασταθεί στο χωριό όπου μένει η μητέρα της προκειμένου να ηρεμήσει και να ασχοληθεί με τη συγγραφή του μυθιστορήματός της. Πίσω σε ένα περιβάλλον όπου επικρατεί η δεισιδαιμονία, ο συντηρητισμός και οι οπισθοδρομικές απόψεις, η νεαρή κοπέλα θα αρχίσει να ασφυκτιά σε έναν τόπο που δεν μοιάζει σε τίποτα με εκείνον στον οποίο βρισκόταν, καθώς η μητέρα της θα της ασκεί ολοένα και περισσότερη συναισθηματική καταπίεση. Η
Σενέμ Τυζέν αντιπαραθέτει μέσα από ένα οικογενειακό δράμα που περιορίζεται στην προβληματική σχέση ανάμεσα σε μια μητέρα και την κόρη της, τους δύο διαφορετικούς κόσμους στους οποίους ζουν οι άνθρωποι της πόλης και των χωριών και που εν τέλη είναι αδύνατον να συνυπάρξουν. Εξελίσσει την πλοκή σε αργό ρυθμό που σε στιγμές διαταράσσεται από τις εξάρσεις ανάμεσα στις δύο γυναίκες οι οποίες παρόλο που προσπαθούν να έρθουν πιο κοντά δεν θα καταφέρουν να επικοινωνήσουν ουσιαστικά, λόγω της παγιωμένης νοοτροπίας της μητέρας που και εκείνη εγκλωβισμένη στον κλειστό κύκλο μιας μικρής κοινωνίας, ασκεί την ίδια πίεση που νιώθει στο παιδί της. Η πρωταγωνίστριές της
Esra Bezen Bilgin και
Nihal G. Koldas ακροβατούν επάξια στους ρόλους που κατέχουν, φτάνοντάς τους στα άκρα που απαιτούν οι περιστάσεις, αποτυπώνοντας ίσως και με εσκεμμένη υπερβολή, τον γνώριμο πολύπλοκο δεσμό μητέρας - κόρης.
Προβάλλεται ξανά την Κυριακή 8 Νοεμβρίου στις 20:30 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές
-----------
Διαβάστε επίσης:
Οδηγός για το 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης