• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22316
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών


Κυρ 16 Νοε 2003

44o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2003 – ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ




ΓΕΝΙΚΑ

Οι Νέοι Ορίζοντες για δεύτερη συνεχή χρονιά παρουσίασαν κατ’ αποκλειστικότητα στη Θεσσαλονίκη, το πρόγραμμα των ταινιών που θα προβληθούν στα πλαίσια του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ 2003.

Ως παραλειπόμενο θα μπορούσε να αναφερθεί η «γκρίνια» εκ μέρους κάποιων συναδέλφων για τον περιορισμένο αριθμό παροχής διαπιστεύσεων και κατά συνέπεια τη μεροληπτική αντιμετώπιση συγκεκριμένων μέσων (ραδιοτηλεοπτικών ή έντυπων) που δεν ανήκουν στην «πρωτοκλασάτη» μερίδα και επομένως, εσκεμμένα αγνοούνται και δεν περιλαμβάνονται στη «λίστα» των διαπιστευμένων… Το θέμα έληξε ειρηνικά με τη διαβεβαίωση εκ μέρους του προέδρου των Νέων Οριζόντων, αλλά και του Φεστιβάλ, για την καταβολή φιλότιμων προσπαθειών προς αντιμετώπιση του «προβλήματος»…

Στα του προγράμματος τώρα… Καταρχήν πρέπει να τονιστεί το τρίπτυχο: Διεθνής Επιλογή, Michael Snow, Shinya Tsukamoto. Το κάθε μέρος του τρίπτυχου αυτού εκπροσωπεί μια σύγχρονη τάση και όλα μαζί συνθέτουν μια συμπαγή και δυναμική κινηματογραφική πρόταση, όπου εντοπίζεται η πιο ισχυρή αντιπροσώπευση του ανεξάρτητου κινηματογράφου σήμερα. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του οργανισμού, το φετινό πρόγραμμα χαρακτηρίζεται ως πιο σημαντικό, αφού συμμετέχουν σε αυτό γνωστοί και καταξιωμένοι σκηνοθέτες. Αυτό βέβαια, δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση τον κύριο στόχο των Νέων Οριζόντων, που είναι η ανακάλυψη και προώθηση νέων και ανεξάρτητων δημιουργών.

Υπογραμμίστηκε επίσης, η μείωση των επιμέρους εκδηλώσεων που σκοπό έχει την αποφυγή απόσπασης της προσοχής του κοινού και την επικέντρωσή του στις ταινίες αυτές καθαυτές, με άμεσο επακόλουθο την προβολή των δημιουργών τους. Εγκαταλείπεται δηλαδή, ο πλουραλισμός των πολλών τμημάτων ή αφιερωμάτων και διακηρύττεται η κινηματογραφική ανεξαρτησία μέσα από τρία προσεκτικά διαμορφωμένα προγράμματα.

Τριάντα φιλμ λοιπόν, μας υπόσχονται μοναδικές συγκινήσεις, με κύριο πυρήνα τους τη μετανάστευση και πιο συγκεκριμένα τη μετανάστευση ανθρώπων στις χώρες της Ευρώπης προς αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης, μιας αξιοπρεπούς ζωής.

Κάποιες από τις ταινίες έχουν βραβευθεί με σημαντικές διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ, ενώ σε άλλες έχουν αφιερωθεί εκτενείς κριτικές στον τύπο. Αξιοσημείωτες είναι οι “Abjad” Abolfazi Jalili, “Panj-e Asr” η τρίτη ταινία της Samira Makhmalbaf (κόρη του γνωστού σκηνοθέτη), “Extrano” Santiago Loza, “Falling Angels” Scott Smith, “Raja” γυρισμένη εξ ολοκλήρου στην Αφρική από τον Jacques Doillon, “Fukuro” Kaneto Shindo, “The saddest music in the world” με την Isabella Rossellini του Guy Madin, “”Travellers and Magicians” Khyentse Norbu (πρώτη κινηματογραφική παραγωγή στην ιστορία του Μπουτάν), “Yellowknife” ένα road movie του Jean Rodrigue και το”Twenty nine palms” Bruno Dumont.

Μερικά από τα βραβευμένα φιλμ είναι τα “Vozvraschenie”, Andrey Zvyagintsev (πρώτη φορά που ένας πρωτοεμφανιζόμενος κερδίζει το «Χρυσό Λιοντάρι» στο φεστιβάλ της Βενετίας) και “Spring, Summer, Fall, Winter and Spring”, Kim Ki-duk (βραβείο κοινού στο φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν).

Πρέπει να αναφερθεί ότι φέτος δε θα παρουσιαστεί παιδική ταινία, εξαιτίας συγκεκριμένων πρακτικών προβλημάτων, δε θα λείψει όμως η ταινία-έκπληξη, η οποία, όπως φανερώνει και ο χαρακτηρισμός της, θα παραμείνει έκπληξη μέχρις ότου την ανακαλύψουμε…

Για την αφίσα τους οι Νέοι Ορίζοντες απευθύνθηκαν σε έναν από τους πιο γνωστούς νέους εξπρεσιονιστές ζωγράφους, τον Τάσο Μαντζαβίνο, ο οποίος διέθεσε ένα έργο του από την τελευταία του δουλειά για το σκοπό αυτό. Αποτελεί άλλωστε παράδοση, η φιλοτέχνηση της αφίσας των Νέων Οριζόντων να γίνεται από καταξιωμένους Έλληνες ζωγράφους. Ενδεικτικά αναφέρονται οι Νίκος Κεσσανλής και Γιώργος Λαζόγκας.

Οι προβολές θα γίνουν στο κινηματοθέατρο Αριστοτέλειον (μόνο για τα μέλη-κατόχους cineκάρταςf), στην αίθουσα Παύλος Ζάννας (Ολύμπιον), στην αίθουσα Τζων Κασσαβέτης (Αποθήκη 1) καθώς και στην Αποθήκη Δ (το πρόγραμμα του Michael Snow).

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι Νέοι Ορίζοντες ταξιδεύουν και στην Κύπρο. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας της νήσου, μέρος του προγράμματος θα προβληθεί σε Λευκωσία και Λεμεσσό.

Αναλυτικά η διεθνής επιλογή των τριάντα ταινιών είναι:

- Abjad (Αμπτζάντ), Abolfazi Jalili, Iran, 2002.
- Panj-e asr (At five in the afternoon/Στις πέντε το απόγευμα), Samira Makhmalbaf, Iran/France, 2003.
- Casa de los babys (Το σπίτι των παιδιών), John Sayles, USA, 2003.
- Clement (Κλεμάν), Emmanuelle Bercot, France, 2001.
- Talaye Sorgh (CrimsonGold/Κόκκινο χρυσάφι), Jafar Panahi, Iran, 2003.
- Nafas-e ameegh (Deep breath/Βαθιά ανάσα), Pavriz Shahbazi, Iran, 2003.
- Devot (Ταπείνωση), Igor Zaritzki, Germany, 2003.
- Extrano, Santiago Loza, Argentina, 2002.
- Falling angels (Παραστρατημένοι άγγελοι), Scott Smith, Canada, 2003.
- Polissons et galipettes (Good old naughty days/Παλιοί πονηροί καιροί), Michel Reilhac, France, 2002.
- Identity kills (Φονική ταυτότητα), Sören Voigt, Germany, 2003.
- Interview (Συνέντευξη), Theo Van Gogh, Netherlands, 2003.
- Milwaukee, Minnesota (Μιλγουόκι, Μινεσότα), Allan Mindel, USA, 2003.
- Noi albinoi (Noi the Albino), Dagur Kari, Iceland/Germany/UK/Denmark, 2003.
- Raja (Ράζα), Jacques Doillon, France, 2003.
- Sansa (Σάνσα), Siegfried, France/Spain, 2003.
- Schussangst (Ο φόβος της σκανδάλης), Dito Tsindzadje, Germany, 2003.
- Since Otar left (Χωρίς τον Οτάρ), Julie Bertucelli, France/Belgium, 2003.
- Sprin, summer, fall, winter and spring (Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας και άνοιξη), Kim Ki-duk, Korea/Germany, 2003.
- Struggle (Επιβίωση), Ruth Madder, Austria, 2003.
- Los guantes magicos (The magic gloves/Τα μαγικά γάντια), Martin Rejtman, Argentina/Germany, 2003.
- Fukuro (The owl/Η κουκουβάγια), Kaneto Shindo, Japan, 2003.
- Riarizumu no yado (The Ramblers/Οι περιπλανόμενοι), Nobuhiro Yamashita, Japan, 2003.
- Vozvraschenie (The return/Η επιστροφή), Andrey Zvyagintsev, Russia, 2003.
- The saddest music in the world (Η πιο λυπητερή μουσική στον κόσμο), Guy Madin, Canada, 2003.
- Gagooman (The twilight/Το δειλινό), Mohammad Rasoulof, Iran, 2002.
- Travellers and magicians (Ταξιδιώτες και μάγοι), Khyentse Norbu, Butan/Australia, 2003.
- Twenty nine palms (Εικοσιεννιά φοίνικες), Bruno Dumont, France/Germany, 2003.
- Welcome to destination Shanghai (Καλωσορίσατε στη Σανγκάι), Andrew Cheng, China, 2003.
- Yellowknife, Jean Rodrigue, Canada, 2003.

ΕΙΔΙΚΑ: MICHAEL SNOW

Ο Michael Snow αποτελεί από μόνος του ένα ολόκληρο κεφάλαιο της τέχνης και του κινηματογράφου. Καναδός από το Τορόντο αναφέρεται στην παγκόσμια βιβλιογραφία ως θεμέλιος λίθος του δομισμού στην avant-garde σκηνή, πράγμα που κατάφερε μέσα από τη διαρκή και ανήσυχη εξερεύνησή του στα όρια της έκφρασης, τόσο του κινηματογράφου, όσο και των εικαστικών τεχνών και της μουσικής. Ταινίες και έργα του έχουν παρουσιαστεί στα μεγαλύτερα μουσεία της Ν. Υόρκης και του Παρισιού. Έχει λάβει το Βραβείο του Γενικού Κυβερνήτη (η μεγαλύτερη διάκριση του καναδικού κράτους), είναι επίτιμος διδάκτωρ του πανεπιστημίου Yale στην Αμερική, μέλος της Τάξης του Καναδά κ.ά.

Ένα εκτεταμένο αφιέρωμα στην πεντηκονταετή πορεία της πολυσχιδούς αυτής προσωπικότητας (ζωγράφος, γλύπτης, φωτογράφος, μουσικός, κινηματογραφιστής) θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέσω δύο εκδηλώσεων. Η μία έχει ως θέμα της το κινηματογραφικό έργο του δημιουργού και θα περιλαμβάνει δέκα ταινίες του:

- New York eye and ear control, 1956.
- Wavelength, 1965.
- One second in Montreal, 1967.
- Back and forth, 1969.
- La region centrale, 1970.
- Presents, 1981.
- Seated figures, 1988.
- See you later, 1990.
- To Lavoisier, Who died in the reign of terror, 1991.
- Corpus Calossum, 2002 ( η πιο πρόσφατη δημιουργία του).

Παράλληλα με την προβολή των ταινιών του Michael Snow, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή και με το εικαστικό του έργο, στην έκθεση που θα φιλοξενείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από τις 22 Νοεμβρίου μέχρι και τις 7 Δεκεμβρίου 2003 και έχει τίτλο “Selections from the Spectrum”. Πιο αναλυτικά, θα είναι οκτώ δημιουργίες με κεντρικό τους χαρακτηριστικό το χρώμα, το φως, την κίνηση και την αλληλεπίδρασή τους και θα γίνεται χρήση της φωτογραφίας, των προβολών DVD και slides, σε εγκαταστάσεις που επαναπροσδιορίζουν τη σχέση εκθέματος και χώρου. Επιπλέον, ο Michael Snow δημιούργησε ένα νέο έργο για τις ανάγκες της συγκεκριμένης έκθεσης, χρησιμοποιώντας χρωματιστές διαφάνειες και φως, σχεδιασμένο με βάση τους χώρους του Μουσείου.

SHINYA TSUKAMOTO

Άλλο ένα αφιέρωμα θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κινηματογραφόφιλο κοινό μέσω των Νέων Οριζόντων, το οποίο θα προβάλλει πέντε από τις εννιά ταινίες που έχει γυρίσει ως τώρα ο Κορεάτης Shinya Tsukamoto. Το περίεργο είναι πως ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης, ενώ έχει αποκτήσει παγκοσμίως φανατικούς οπαδούς, παραμένει άγνωστος στην Ελλάδα.

Εκπρόσωπος της ιαπωνικής κουλτούρας και της cyber-punk φιλοσοφίας και κατέχοντας τον τίτλο του μετρ του παράδοξου και του εκκεντρικού, κινείται στο χώρο του εναλλακτικού, τολμηρού κινηματογράφου του φανταστικού με μία ιδιαίτερη έμφαση στον τρόμο, συνοψίζοντας επιτυχημένα το χαρακτηρισμό του cult.

Εκτός από τη σκηνοθεσία υπογράφει στις ταινίες του την παραγωγή, το σενάριο, το μοντάζ, τη φωτογραφία και την ερμηνεία του, αφού είναι και ηθοποιός, πρωταγωνιστώντας μάλιστα και σε άλλες ταινίες του ιαπωνικού σινεμά.

Επηρεασμένος στην παιδική του ηλικία από την τηλεοπτική σειρά “Ultra Q” (κάτι ανάλογο της «Ζώνης του Λυκόφωτος»), του δίνεται η ευκαιρία να αρχίσει τους πειραματισμούς του με μία κάμερα 8mm που του χάρισε ο πατέρας του, σε ηλικία 14 ετών. Στο πανεπιστήμιο δημιουργεί δική του θεατρική ομάδα, έρχεται σε επαφή με το σινεμά του Kurosawa και άλλων μεγάλων δημιουργών της Ευρώπης και Αμερικής και το 1989 γυρίζει το ανατρεπτικό “Tetsuo”, που έχει ως θέμα τη σταδιακή μεταμόρφωση ενός ανθρώπου σε μια μάζα από μέταλλο. Με την ταινία αυτή, αλλά και τη συνέχειά της “Tetsuo II”, αποκτά διεθνή προβολή και οπαδούς ανάμεσα στους οποίους και οι Martin Scorsese, Hark Tsui, Jeunet & Caro, Alejandro Jodorowsky. Συνοπτικά, το έργο του, χαρακτηρίζεται από τις εμμονές με το ανθρώπινο σώμα, την τεχνολογία, την ακραία βία και τον ανατρεπτικό ερωτισμό δοσμένα με ένα ιδιαίτερο καταιγιστικό οπτικό ύφος, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς και στην τελευταία του ταινία, “Snake of June”, που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Τα φιλμ που θα προβληθούν είναι τα εξής:

- Tetsuo/Tetsuo, the Iron Man, 1989.
- Tetsuo/Tetsuo II, the Body Hammer, 1992.
- Tokyo-ken/Tokyo fist, 1995.
- Bullet Ballet, 1998.
- Kokugatsuno hebi/Snake of June, 2002.

Εν κατακλείδι, οι Νέοι Ορίζοντες και αυτή τη χρονιά μας επιφυλάσσουν αμέτρητες στιγμές καθαρής κινηματογραφικής μαγείας, εκφρασμένης με τρόπο ρηξικέλευθο από τους νέους δημιουργούς που φιλοξενούνται στο πρόγραμμα. Το μόνο που μένει να κάνουμε είναι να συμμετάσχουμε και εμείς με την παρουσία μας στη γιορτή αυτή. Λίγη υπομονή όμως, μέχρι την επόμενη εβδομάδα, οπότε και θα ανοίξει τις σινεματικές του πύλες το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Καλή θέαση…


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.