Τρί 24 Ιαν 2006
SUNDANCE FILM FESTIVAL – ΩΡΑ ΓΙΑ ΚΑΛΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ (PART II)
1995 – SOLD OUT!
Ενδέκατη χρονιά που συνεχίζεται το φιλμικό πανηγύρι της Γιούτα και ολοένα και περισσότεροι συμμετέχοντες επιζητούν να λάβουν μέρος σε αυτό με τις ταινίες τους. Η πρωτοτυπία της χρονιάς αφορά στο ότι προστέθηκε μια ακόμη θεματική κατηγορία, αυτή του προσωπικού ντοκιμαντέρ, ενώ το χαρακτηριστικό πολλών φιλμς που προβλήθηκαν, ήταν το ότι εξαντλήθηκαν μέχρι τέλους τα διαθέσιμα εισιτήρια των προβολών. Ανάμεσα στις 160 επιλογές, ξεχώρισαν και παρακολουθούνται ευχάριστα μέχρι σήμερα ταινίες όπως το Exotica, το Crumb, φυσικά το Before Sunrise αλλά και το Brothers McMullen Που απέσπασε το μεγάλο ετήσιο βραβείο. Όπως με μεγάλη τιμητική διάκριση από τα χέρια του προέδρους της επιτροπής Atom Egoyan έφυγε ο Nicolas Cage για την προσφορά του στο σινεμά.
1996 – ΤΑ ΡΕΚΟΡ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΠΑΝΕ

Έτσι και φέτος η συμμετοχή των επισκεπτών στις προβολές του φεστιβάλ ξεπέρασε τον μυθικό για τα δεδομένα αριθμό των 10.000. Εντυπωσιακό νούμερο αλλά και ακόμη πιο εντυπωσιακές ταινίες που τον προκάλεσαν αφού μεταξύ των 180 περίπου ταινιών που προβλήθηκαν υπήρξε το τόσο καλογραμμένο
Hurricane (βραβείο κοινού), το Αυστραλιανό
Shine, το
Big Night στο οποίο συνεργάστηκαν δύο σημαντικά ονόματα του Sundance, ο
Stanley Tucci και ο
Campbell Scott αλλά και το
Welcome To The Dollhouse, που πήρε το μεγάλο βραβείο της επιτροπής. Ανάμεσα στις γνωστότερες παρουσίες υπήρξαν η
Julianne Moore, ο
Gregg Araki και ο
Woody Allen που πήρε την τιμητική διάκριση Piper Heidsieck για το έργο του. Στα αξιοσημείωτα το αφιέρωμα στον σημαντικό σεναριογράφο
William Wellman.
1997 – ΥΠΟ ΤΗΝ ΣΚΙΑ ΤΟΥ FASSBINDER…

Με ένα πολύ μεγάλο αφιέρωμα στον τόσο σπουδαίο Γερμανό δημιουργό
Rainer Werner Fassbinder, ξεκίνησαν οι διεργασίες του 13ου φεστιβάλ αμερικάνικου κινηματογράφου, το οποίο συνεχίζει να προσελκύει τεράστια πλήθη – από όλον τον κόσμο πια - διψασμένα για καλό σινεμά. Ανάμεσα στα φιλμς που προβλήθηκαν ξεχώρισαν το έξοχο ντοκιμαντέρ
Girls Like Us και το περίφημο Sunday που τελικά βραβεύτηκε με το μεγάλο βραβείο της επιτροπής, στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων, η
Catherine Keener και ο
Giancarlo Esposito. Μεγάλη τιμή το βραβείο για τον σπουδαίο
Tim Robbins, που το κέρδισε χάρη στην πολυετή του παρουσία και την υποστήριξη που έχει δώσει στον ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά.
1998 – ΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ

Κύριο στοιχείο της χρονιάς αποτέλεσε το γεγονός πως ο βασικός χώρος των προβολών του φεστιβάλ μετακόμισε από την παλιά αίθουσα στο κέντρο της πόλης, στο υπερσύγχρονο παλάτι με το παράξενο όνομα The Eccles, που άνοιξε τις πύλες του για να υποδεχτεί περισσότερους από 1300 καθήμενους θεατές. Από τις προβαλλόμενες ταινίες ξεχώρισαν το
Slam που τελικά επικράτησε του διαγωνιστικού τμήματος, το πανέμορφο
Smoke Signals και η διπλή παρουσία της
Christina Ricci στα
The Opposite Of Sex και
Buffalo 66. Η τιμητική διάκριση Piper Heidsieck πήγε στην πολύ αξιόλογη πρωταγωνίστρια
Frances McDormand από τα χέρια του προέδρου της επιτροπής σκηνοθέτη
Richard Linklater.
1999 – ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ

Δεκαπέντε χρόνια συμπληρώνει ο θεσμός και όπως φαίνεται το ύφος που επιδιώκει να μεταφέρει σε όσους τον παρακολουθούν – αυτός της παρουσίασης καλών εκτός στούντιος ταινιών αμερικάνικης παραγωγής – φαίνεται πως υλοποιείται. Πως αλλιώς θα μπορούσε κανείς να εξηγήσει την παρουσία των ακόλουθων τίτλων ανάμεσα στο πρόγραμμα των προβολών?
American Movie,
American Hollow,
American Pimp,
An American Love Story. Το πρώτο πάντως απέσπασε τον τίτλο του καλύτερου ντοκιμαντέρ ενώ στην κατηγορία της ταινίας ξεχώρισε το
Three Seasons. Βραβείο συνολικής προσφοράς πήρε η κατάξανθη μούσα του
Lynch,
Laura Dern, την ίδια στιγμή που δύο νεαροί σκηνοθέτες παρουσιάζουν την πρωτότυπη ιδέα τους γύρω από την εξερεύνηση του μύθου μιας μάγισσας, από τρεις νεαρούς άφοβους νεαρούς, στο τρομακτικό
Blair Witch Project. Ευτυχώς η φούσκα έσκασε πολύ γρήγορα αν και τρόμαξε πάρα πολλούς…
2000 – MILLENIUM

Λίγες μόλις ημέρες μετά την άφιξη της νέας χιλιετίας, το Sundance δηλώνει και πάλι παρόν, με ένα πρόγραμμα που αγγίζει περίπου τις 200 ταινίες. Ανάμεσα τους υπάρχουν μικρά διαμαντάκια σαν το
Two Family House, το
Girlfight, το
You Can Count On Me, όπου αμφότερα μοιράστηκαν το μεγάλο βραβείο της επιτροπής της οποίας πρωτοστάτησαν οι
Lawrence Bender και
Patricia Clarkson. Τιμητική διάκριση για την συνολική προσφορά του πήρε ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα,
Kevin Spacey, ταινίες στις οποίες συμμετείχε είχαν προβληθεί πάμπολλες κατά το παρελθόν στο συγκεκριμένο φεστιβάλ.
2001 – ON LINE FILM FEST

Η εξέλιξη των τεχνολογιών δεν θα μπορούσε να αφήσει απαθείς τους διοργανωτές, που αποφάσισαν στην 17η χρονιά του το φεστιβάλ να αναβαθμιστεί, παρέχοντας την ευκαιρία του συναγωνισμού και στους χρήστες του διαδικτύου με το Online Film Festival. Τα πρόσωπα που ξεχώρισαν ως παρουσίες στις επιτροπές ήταν ο μυστηριώδης
Darren Aronofsky και η
Joan Chen, που χάρισαν τελικά το μεγάλο βραβείο στο αξιόλογο
The Believer. Το κοινό πάντοτε αντιδραστικό επέλεξε το ανατρεπτικό μουσικού χαρακτήρα
Hedwig And The Ungry Inch, ενώ η όμορφη
Julianne Moore, τιμήθηκε από τον θεσμό για την προσφορά της στον ανεξάρτητο αμερικάνικο κινηματογράφο, με φιλμς σαν το
Safe και το
Myth Of Fingerprints.
2002 – ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΧΡΟΝΙΑ

Ιδιάζουσα χρονιά για τον θεσμό του Sundance υπήρξε το 2002 αφού η διοργάνωση διεξήχθη μόλις λίγες ημέρες πριν από την έναρξη των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων, που θα γίνονταν στο γειτονικό Salt lake City. Φυσικά από την θεματολογία δεν θα μπορούσαν να λείψουν οι αναφορές στην αιματοκυλισμένη 11η Σεπτεμβρίου και την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, με συνέπεια ανάμεσα στις 113 ταινίες μεγάλου μήκους που προβλήθηκαν αρκετές να αναφέρονται στο γεγονός που άλλαξε την πορεία της Υπερδύναμης. Χαρακτηριστικό της χρονιάς είναι το γεγονός πως οι δημιουργοί συνηθίζουν στην ιδέα του Digital φιλμαρίσματος, κάτι που η επιτροπή επιβραβεύει τελικά στο πρόσωπο του
Personal Velocity.
2003 – ΧΛΙΔΗ

Το 2003 ο καιρός έκανε το χατίρι των διοργανωτών αφού για ακόμη μια φορά, λόγω και της συνεχούς ηλιοφάνειας, έσπασε το ρεκόρ προσέλευσης θεατών. Οι παράλληλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είχαν να κάνουν με συναυλίες σημαντικών ονομάτων όπως ο
Beck και η
Britney Spears, ενώ την ίδια στιγμή στο διαγωνιστικό κομμάτι επικρατεί έντονος ανταγωνισμός. Η επιτροπή αποτελούμενη από πολύ σπουδαία ονόματα (
Steve Buscemi, David O. Russell,
Tilda Swinton,
Forest Whitaker) ρίχνει την μπίλια στο
American Splendor, που θα έχει μετέπειτα και Οσκαρική διαδρομή, όπως άλλωστε και ο νικητής του ντοκιμαντέρ
Capturing The Friedmans.
2004 – ΜΕ ΓΕΥΣΗ ΑΠΟ MAC DONALDS

Αποτέλεσε την πιο χαρακτηριστική στιγμή της διοργάνωσης του 2004, αφήνοντας φαρδιά πλατιά την υπογραφή του προκαλώντας με την ακρότητα της σκεπτικής του. Ο λόγος για το
Super Size Me, το πείραμα των τριάντα ημερών, ολοήμερης ταχυφαγίας στα διάσημα φαστ φουντς, στο οποίο υπέβαλλε τον εαυτό του ο σκηνοθέτης του
Morgan Spurlock οδηγώντας τον σε μια διαδρομή που έφτασε μέχρι και τα όσκαρς. Μερικές ακόμη σημαντικές στιγμές που προβλήθηκαν μεταξύ άλλων υπήρξε το πολύ καλό
Dig!, το
Napoleon Dynamite, το συγκινητικό
Maria Full Of Grace, το
Primer που τελικά πήρε το μεγάλο βραβείο αλλά και το διεθνώς αναγνωρισμένο πλέον
Garden State.
2005 – ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ

Οι αναμνήσεις από την περσινή 21η διοργάνωση του Sundance είναι ακόμη νωπές. Στον νου ακόμη βρίσκονται στιγμές σαν του
Me And You And Everyone We Know, του
Brick, του
Junebug, του
Thumbsucker και τόσων άλλων που ακόμη δεν έχουν προβληθεί καν στην χώρα μας. Νικητής του βραβείου της επιτροπής αναδείχτηκε το
Forty Shades Of Blue, ενώ το χαρακτηριστικότερο στοιχείο είναι η εισαγωγή και του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος το οποίο στην πρώτη του χρονιά – στο δραματικό κομμάτι - κέρδισε η ταινία
Brothers της
Susanne Bier.
Διαβάστε το πρώτο μέρος του αφιερώματος εδώ