ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...
- Αριθμός ταινιών: 22316
- Αριθμός συν/τών: 759967
- Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Σάβ 15 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (50-26)Σάβ 08 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (75-51)Σάβ 01 Ιουλ 2017
Οι 100 ταινίες που δάμασαν τη Φαντασία (100-76)Σάβ 24 Ιουν 2017
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1979Σάβ 17 Ιουν 2017
Η «Χρονομηχανή του Cine.gr»: 1978Δευ 30 Ιαν 2006
Ο ερωτευμένος Θωμάς και το «αντικανονικό» βλέμμα της κάμερας
Τι σχέση μπορεί να έχει ένας αγοραφοβικός νέος, που για οχτώ χρόνια δεν αφήνει κανένα να εισχωρήσει στο σπίτι του ούτε και το εγκαταλείπει ποτέ, με τον επικίνδυνο ηδονοβλεψία Peeping Tom (Michael Powell, 1960); Ή ακόμη, τι κοινό μπορεί να έχουν οι δύο διαταραγμένες κινηματογραφικές προσωπικότητες με το υγιές, καλοπροαίρετο και «αθώο» κοινό της σκοτεινής αίθουσας; Αν οι ψηφιακοί έρωτες του Thomas est amoureux (Pierre-Paul Renders, 2000) δεν περιορίζονται στον ενδιαφέροντα σχολιασμό της τεχνολογικής εισβολής στην πιο προσωπική καθημερινότητα, θέτουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο ένα θεμελιώδες κινηματογραφικό ερώτημα. Ποιος βλέπει, λοιπόν, και τι, ποιος παρακολουθείται και από ποιον, ή μάλλον πώς το μηχανικό «μάτι» της σινεκάμερας έρχεται να ικανοποιήσει την αχόρταγη ηδονοβλεψία μας.
Όπως, όμως, τονίσαμε, αν ο ηδονοβλεψίας μένει ακίνητος, τότε ποιου τα μάτια δανείζεται, πώς μαθαίνει την εξέλιξη της μυθοπλασίας, με άλλα λόγια, ποια είναι η περιβόητη οπτική του γωνία; Στην περίπτωση του πίνακα ζωγραφικής ως τοπική αναφορά θεωρείται η θέση που καταλαμβάνει ο ζωγράφος, στη φωτογραφία το σημείο τοποθέτησης του φωτογράφου άρα αντιστοίχως στο σινεμά μοιραζόμαστε την οπτική γωνία του κάμεραμαν και αναφερόμαστε στην πρωτογενή κινηματογραφική ταύτιση: η οπτική γωνία του θεατή ταυτίζεται με εκείνη της κάμερας. Μόνο που η κινηματογραφική ταύτιση προχωρά και σε δευτερογενές επίπεδο και έτσι δεν αργούμε να «μπούμε στη θέση του πρωταγωνιστή», να ταυτιστούμε με τον γοητευτικό ήρωα της μεγάλης οθόνης.

Ταύτιση με το βλέμμα της κάμερας, ταύτιση με το πεπρωμένο των πρωταγωνιστών και τίποτα δεν θα μπορούσε να καταστρέψει το παραμύθι διαρκείας 92 λεπτών, που υπόσχονται οι ψηφιακοί έρωτες του ερωτευμένου Θωμά.


Κινηματογραφικές «διαταραχές», προβληματικοί σινε ήρωες αλλά και σινενόχοι θεατές, διατεθειμένοι να δοκιμάζουν εμπειρίες πέρα από τις επαναλαμβανόμενες και τόσο προβλέψιμες mainstream σεναριακές ανατροπές. Και μιας περί μηχανικού βλέμματος ο λόγος, αφήνουμε για το τέλος το σκηνοθέτη που εξύμνησε την ανωτερότητα του κινηματογραφικού αυτοματισμού και την ευκαιρία που του προσφέρει ο χωρίς αντίληψη φακός της κάμερας ώστε να καταγράψει την αλήθεια της ανθρώπινης ύπαρξης. Δια στόματος του πορτοφολά Robert Bresson, λοιπόν, μία από τις πιο εύστοχες σινε σημειώσεις του: «Μαντεία, αυτή τη λέξη πώς να μη τη συνδέσει κανείς με τις δύο εξαίσιες μηχανές που χρησιμοποιώ για να δουλέψω; Κάμερα και μαγνητόφωνο, οδηγείστε με μακριά από την κατανόηση που περιπλέκει τα πάντα».
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.