ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...
- Αριθμός ταινιών: 22316
- Αριθμός συν/τών: 759967
- Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών
Περιεχόμενα
Τρί 27 Απρ 2010
Ο ΒασιλιάςΤρί 16 Ιουν 2009
Κλειστοί ΔρόμοιΤρί 02 Ιουν 2009
Ο Χαμένος τα παίρνει όλαΤρί 19 Μαϊ 2009
Το Μετέωρο Βήμα Του ΠελαργούΠαρ 15 Φεβ 2008
Κράτησε με (2006)CineΕλληνικον
Κυρ 20 Αυγ 2006
Για πέντε Διαμερίσματα και ένα Μαγαζί
Αποκαλύψεις της κάμερας: Η Αθήνα, μια πόλη με πληγές και όνειρα.


Οι συντελεστές εστιάζουν στην αρχιτεκτονική της Αθήνας και στη γενικότερη αλλαγή του αστικού τοπίου που επέρχεται και παρουσιάζει την οικονομική πορεία αλλά και ποικίλλες άλλες κοινωνικές μεταβολές. Η παρουσία και η αφήγηση τεσσάρων ηθοποιών που έχουν στιγματίσει με την ερμηνεία τους σε ταινίες διαφορετικών χρονικών και πολιτισμικών περιόδων είναι καταλυτική: ‘το παιδί του λαού’ Νίκος Ξανθόπουλος παρουσιάζει το λαϊκό πρόσωπο που είχε η Αθήνα έως και τη δεκαετία του ‘50, το χαριτωμένο, έξυπνο κορίτσι της δεκαετίας του ’60 Ξένια Καλογεροπούλου παρουσιάζει τη μεταβατική εποχή της αντιπαροχής, ο Νίκος Καλογερόπουλος παρουσιάζει τη βαριά, πολιτικοποιημένη αλλά και ‘μοντέρνα’ Αθήνα του ’70 και του ’80, ενώ η Μυρτώ Αλικάκη παρουσιάζει το μεταμοντέρνο πρόσωπο της πρωτεύουσας από το ’90 έως σήμερα.
Το αρχιτεκτονικό και κοινωνιολογικό οδοιπορικό χωρίζεται θεματικά σε πέντε ενότητες την Εισαγωγή, την Εποχή της Αθωότητας (την παιδική ηλικία), την Εκρηκτική Εφηβεία, την ‘Ενηλικίωση’ –την Πλάκα, η παλιά πόλη και τον Επίλογο.
Εισαγωγή

Εποχή Αθωότητας

Είναι η εποχή της αθηναικής σχολής του κινηματογράφου, όταν η κάμερα συμβάδιζε με την αθωότητα της κοινωνίας και είχε μια ρεαλιστική ματιά. Εστίαζε στις κοινωνικές αδικίες και σαν ένας άλλος ιταλικός νεορεαλισμός παρουσίαζε ένα μεγαλόπρεπο σκηνικό που δεν βασιζόταν σε εφφέ και ‘γκλάμουρ’ επεμβάσεις αλλά στην αλήθεια της πραγματικότητας. Ξεκινώντας από την περιοχή Μακρυγιάννη και τη λιτότητα του κέντρου της πόλης, η ενότητα τελειώνει με την εξέλιξη της Ομόνοιας μετά την κατασκευή του συντριβανιού αλλά και με το ρομαντισμό που πάντα θα εμπνέει η Ακρόπολη. Οι εικόνες είναι από ταινίες όπως το ‘Κορίτσι Της Γειτονιάς’ (1954), ‘Στέλλα’ (1955), ‘Καλημέρα Αθήνα’ (1960) ,‘Οι Κυρίες της Αυλής’ (1961), ‘Διπλοπενιές’ (1966), ‘Η σωφερίνα’ (1959).
Εκρηκτική Εφηβεία
Η εφήβεια είναι η περίοδος που συνήθως οι άνθρωποι ‘διαμορφώνουν χαρακτήρα’, μια έντονη πραγματικότητα που στιγματίζει με τις νέες εμπειρίες και είναι καταλυτική γιατί βρίσκεται ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ωρίμανση. Εύλογα οι συντελεστές της ταινίας την ονόμασαν δανειζόμενοι μια ατάκα από ταινία της εποχής με θέμα την αντιπαροχή, αφού η τελευταία άλλαξε ανεπανόρθωτα την Αθήνα, δίνοντάς της ένα χαρακτηριστικό πρόσωπο που διατηρείται ακόμα και σήμερα αλλά και φωνάζει τις συνθήκες που επικρατούσαν τότε.

Μία εποχή που προσπαθεί να διατηρήσει τη λαική παράδοση του παρελθόντος αλλά δεν μπορεί και να μην επηρρεαστεί από τη λάμψη του Νεον και τη γοητεία της Ευρώπης. Δύο διαφορετικά αισθητικές αντιλήψεις που δεν μπόρεσαν να βγάλουν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, αφού οι αλλαγές γίνονταν συχνά ασυλλόγιστα και με υπερβολή. Ο ελληνικός κινηματογράφος επηρρεασμένος και από τις νέες κοινωνικές απαιτήσεις παράγει σε τακτά χρονικά διαστήματα πολλές ταινίες σε τέτοιο βαθμό που ξεπερνά το Hollywood, αντιγράφει τις αμερικάνικες ταινίες, δανείζεται τα εφφέ του και κρατάει τη ψευδαίσθηση για να καλύψει τις ‘ατέλειες’ της αθηναικής κοινωνίας. Ευτυχώς η εφηβεία κρατάει λίγο!
Ενηλικίωση- Πλάκα (The Old Town)
...Και όταν ο άνθρωπος συνέρχεται από τις αυθαιρεσίες της νεότητας προσπαθεί να συμβιβαστεί με όσα ‘αρνητικά’ απέκτησε αλλά και να εξελιχθεί βασιζόμενος στα ‘θετικά’ που αποκόμισε- πάντα με μια νοσταλγία για τα χρόνια της αθωότητας. Έτσι και η ώριμη Αθήνα κρατά τις μοντέρνες πολυκατοικίες και τις κάνει πιο πολυτελείς. Φτιάχνει πισίνες και μονοκατοικίες που μαρτυρούν μια νέα τάξη, των οικονομικά ανερχόμενων Ελλήνων.

Επίλογος

Ο ελληνικός κινηματογράφος δεν βαρέθηκε να φωτογραφίζει την Αθήνα, όχι τόσο για την αρχιτεκτονική της και τον πολιτισμικό της πλούτο, αλλά κυρίως γιατί είναι μια πόλη που, όπως όλες οι πρωτεύουσες του κόσμου, παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον λόγω των πολλών μεταλλάξεων του τοπίου της πόλης αλλά και των κατοίκων της.
Το ‘Για πέντε Διαμερίσματα και ένα Μαγαζί’ υλοποιήθηκε με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη. Σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκοπετέα, σενάριο του ίδιου και του Δημήτρη Φιλιππίδη, φωτογραφία του Μάριου Φρατζέλα, μοντάζ του Κοσμά Φιλιούση και μουσική της Δάφνης Ζαφειρακοπούλου, το ντοκυμανταίρ μεταφέρει το ρυθμό και τον παλμό της Αθήνας τεκμηριωμένο από τον ιστορικό ρόλο της κάμερας και τον κοινωνιολογικό ρόλο του κινηματογράφου.
Βαθμολογία:








Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.
Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.