• ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ...

  • Αριθμός ταινιών: 22316
  • Αριθμός συν/τών: 759967
  • Πρόγραμμα 300 Κινηματογράφων και 18 τηλεοπτικών σταθμών


Σάβ 14 Νοε 2009

50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Τελετή Έναρξης




Τα κόκκινα χαλιά (στην κυριολεξία) στρώθηκαν με μία μικρή καθυστέρηση και οι ψηλοί κουστουμαρισμένοι κυριούλιδες πήραν θέση στην είσοδο του Ολύμπιον για να υποδεχτούν τους υψηλούς προσκεκλημένους, προερχόμενους κυρίως από το χώρο της πολιτικής και δη του κυβερνόντος κόμματος. Μεταξύ των προσκεκλημένων ήταν ο κ. υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, Π. Γερουλάνος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος, ο υφυπουργός Οικονομίας, Μάρκος Μπόλαρης, ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Σπύρος Βούγιας, η υφυπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδώρα Τζήκα, οι βουλευτές Γιάννης Ιωαννίδης, Σταύρος Καλαφάτης και Κώστας Γκιουλέκας, και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Βασίλης Παπαγεωργόπουλος.

Ο σκηνοθέτης Άγγελος Φραντζής έκανε και πάλι ένα μικρό θαύμα, σε μια βραδιά που δε θύμιζε επετειακή εκδήλωση πενήντα χρόνων, αλλά καλοστημένη παραγωγή, που επισκιάστηκε από την απουσία των Ελλήνων σκηνοθετών. Οι λόγοι των επισήμων ήταν λογικά συγκρατημένοι και επιφυλακτικοί, επικεντρωμένοι στο φλέγον ζήτημα των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη. Ελπίζουμε τα όσα ειπώθηκαν δια στόματος του Υπουργού Πολιτισμού να γίνουν πράξη και να μη μείνουν απλές υποσχέσεις, κλεισμένες σε κάποιο συρτάρι του Υπουργικού γραφείου.

Τη βραδιά παρουσίασε ο περσινός βραβευμένος στο Φεστιβάλ, ηθοποιός Χρήστος Λούλης, ο οποίος ήταν μάλλον η καλύτερη επιλογή παρουσιαστή που έγινε τα τελευταία χρόνια στο φεστιβάλ. Λέτε να έχει λαμπρό τηλεοπτικό μέλλον ως παρουσιαστής;

Η τελετή ξεκίνησε με ένα κείμενο του Ρενουάρ, για να προβληθεί στη συνέχεια ένα video 3-d με θέμα την ιστορία του cinema. Προς τούτο, μοιράστηκαν στους παρευρισκόμενους ειδικά γυαλιά, σε μία κίνηση με σαφώς συμβολικό χαρακτήρα, αφού δίνει μία πρώτη απάντηση στο ερώτημα που θέτει το ίδιο το Φεστιβάλ, «why cinema now?»

Η Αντιπρόεδρος - Διευθύντρια του Φεστιβάλ, κ. Δέσποινα Μουζάκη, ανέβηκε στη συνέχεια στο βήμα και περιορίστηκε σε ένα λιτό λόγο, που επικεντρωνόταν κυρίως στην προσφορά του κινηματογράφου στην ανθρώπινη φύση, συμπυκνωμένος τελικά στην φράση «Ο κινηματογράφος είναι η απάντηση ότι οι βασικές αξίες της ανθρώπινης ύπαρξης παραμένουν αμετακίνητες». Αμέσως μετά ο Χρήστος Λούλης παρουσίασε την φετινή κριτική επιτροπή, της οποίας προεδρεύει, ο επί χρόνια πρόεδρος του Φεστιβάλ, έλληνας σκηνοθέτης, Θόδωρος Αγγελόπουλος.

Ο πρόεδρος του Φεστιβάλ ξύπνησε για λίγο το κοινό με ένα ξέσπασμα κινηματογραφικής ειλικρίνειας, που στην αρχή αντιμετωπίστηκε από τους καλεσμένους με μούδιασμα. Αναφέρθηκε στα όσα συμβαίνουν στο ελληνικό σινεμά φέτος και τόνισε με έμφαση «Ελπίζω ετούτο το φεστιβάλ να μείνει αξέχαστο για τα έργα που θα δείξει και για εκείνα που δε θα δείξει». Ευχαρίστησε τους έλληνες σκηνοθέτες και είπε πιο περιγραφικός από ποτέ ότι οι Έλληνες κινηματογραφιστές σκηνοθετούν για μας μια ταινία καταστροφής και μας θυμίζουν πώς θα ήταν αν ξυπνούσαμε μία μέρα με τον κινηματογράφο να έχει στερέψει, μας προετοιμάζουν για το πώς θα είναι μία μέρα το σινεμά χωρίς ταινίες. Επισήμανε ότι θα δοθεί επιτέλους απάντηση και στο ερώτημα «how cinema now?» και έκλεισε, λέγοντας μεταξύ άλλων, ότι θα πρέπει να γίνει ανθρώπινο δικαίωμα, το δικαίωμα να σου διηγούνται μία ιστορία.

Ακολούθως, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης πήρε το λόγο και περιορίστηκε στις τυπικές ευχαριστίες και σε μία έκφραση συμπαράστασης προς το πρόσωπο των Ελλήνων Σκηνοθετών, για να πάρει εν συνεχεία το λόγο η Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδώρα Τζήκα και να θίξει με τη σειρά της «την διευρυμένη κοινοβουλευτική παρουσία» εντός της αίθουσας, πράγμα που κατά τα λεγόμενα της την ανάγει και σε προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στο μεγάλο αδιέξοδο του εγχώριου κινηματογράφου.

Τελευταίος ανέβηκε στο βήμα ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γερουλάνος, προκειμένου να κηρύξει την έναρξη του φεστιβάλ, αλλά πριν από αυτό αναφέρθηκε με ένα συνοπτικό και σαφώς ειλικρινές τρόπο στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα ο κινηματογράφος στην Ελλάδα, για να αποσπάσει στο τέλος ένα δυνατό χειροκρότημα. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι γιορτές σαν και τούτη πρέπει να ανοίγουν νέους κύκλους, ενώ πλησιάζει το τέλος της εποχής που η τέχνη σιωπούσε, αναφερόμενος κυρίως στους προκατόχους του. «Αποδεχόμενη το φίμωτρο της κρατικής χρηματοδότησης η τέχνη στην Ελλάδα έπαψε να δαγκώνει. Έπαψε να αμφισβητεί την εξουσία. Έπαψε να διαμαρτύρεται», επισήμανε εμφατικά και συνέχισε «Βιάζομαι όσο κανένας άλλος να υπογράψω το πρώτο νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο μετά τη Μελίνα, αλλά δεν μπορώ να υπογράψω κανένα νομοσχέδιο που αφήνει την τέχνη εξαρτημένη αποκλειστικά από τη χρηματοδότηση του κράτους, που δημιουργεί μονοπωλιακές πηγές χρηματοδότησης, που βάζει τέλος στο διάλογο και την αμφισβήτηση, που δεν εξασφαλίζει τον πλουραλισμό στα βραβεία που δίνει το κράτος». Σε μία προσπάθεια διαλόγου, εκσυγχρονισμού και διεύρυνσης της τέχνης του κινηματογράφου, επισήμανε ότι σύντομα θα ετοιμαστεί το πολυπόθητο νομοσχέδιο, το οποίο εν συνεχεία θα αναρτηθεί επίσημα στο διαδίκτυο, ώστε επώνυμα ο καθένας και με υπογραφή, να εκφράσει την άποψή του και να υποβάλλει σχετικές προτάσεις. Τέλος έδωσε υποσχέσεις ότι δεν θα προσπεράσει τα όσα συμβαίνουν και θα επιλύσει τα προβλήματα που υπάρχουν.

Μία ακόμα απάντηση στο ερώτημα «why cinema now?» και μία αφορμή για την ανάδειξη της στενής σχέσης κινηματογράφου και τεχνολογίας στάθηκε το βίντεο που προβλήθηκε στην οθόνη του Ολύμπιον, με τον Χρήστο Λούλη να μας παρουσιάζει από την πλατεία Αριστοτέλους ένα πανέμορφο οπτικό θέαμα και ταυτόχρονα μία προσωρινή εικαστική παρέμβαση στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Για δέκα ολόκληρες μέρες, η εξωτερική επιφάνεια του κινηματογράφου Ολύμπιον θα αποτελέσει οθόνη προβολής, πάνω στην οποία θα αποτυπώνεται ένα πανέμορφο video της γερμανικής καλλιτεχνικής ομάδας «Urban Screen», φέρνοντας έτσι την πόλη πολύ κοντά στο φεστιβάλ και βάζοντας την τέχνη για λίγο ανάμεσα στους πολίτες και τους επισκέπτες αυτής. Είναι πραγματικά πανέμορφο το θέαμα, γι’ αυτό αν τύχει και περάσετε από την πλατεία Αριστοτέλους στρέψτε λιγάκι το κεφάλι σας πάνω στο Ολύμπιον, θα εκπλαγείτε.

Με αυτά και με αυτά ο κεντρικός παρουσιαστής της βραδιάς παρουσίασε το σκηνοθέτη Fatih Akin, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή, μαζί με τον έλληνα πρωταγωνιστή (και φίλο του) στην τελευταία του ταινία Adam Bousdoukos, αλλά και τις ηθοποιούς Anna Bederke, Pheline Roggan και έπλεξε το εγκώμιο των διοργανωτών αλλά και του ίδιο του Φεστιβάλ, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση είναι με διαφορά μία από τις καλύτερες παγκοσμίως. «Έχω πάει σε πολλά φεστιβάλ ανά τον κόσμο, και πιστέψτε με αυτό είναι ένα από τα αγαπημένα». Στη συνέχεια υπήρξε μία ολιγόλεπτη παύση και αμέσως μετά προβλήθηκε η ταινία Soul Kitchen, που η τίτλοι τέλους βρήκαν την αίθουσα να σείεται και να καταχειροκροτεί παρατεταμένα το δημιουργό της ταινίας.

Μία ώρα μετά ακολούθησε πάρτι στην αποθήκη Γ’ του Λιμανιού, παρουσία των Λοκομόντο και του Fatih Akin σε ρόλο dj, με αφορμή τη συνεργασία τους στη τελευταία ταινία του Τουρκογερμανού δημιουργού. Ο Akin κατέφθασε στο χώρο της αποθήκης τη στιγμή που στη σκηνή βρίσκονταν το γνωστό συγκρότημα, κουνούσε ρυθμικά το κορμί του, συζητούσε με τον κόσμο και έδειχνε πραγματικά να απολαμβάνει τα όσα συμβαίνουν.

Συντελεστές τελετής έναρξης:
Σκηνοθεσία: Αγγελος Φραντζής
Παραγωγή: SAMBO EVENTS-Μιχάλης Αργυρού
Videoanimation by geometry
Προβολή στην πρόσοψη του Ολύμπιον: URBAN SCREEN
Sound design: Fabrika Sonic Arts
Σενάριο: Ζαχαρίας Μαυροειδής


 
 
Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια. Στείλτε το πρώτο!

Αυτή τη στιγμή δεν είστε συνδεδεμένος. Συνδεθείτε ή κάντε εγγραφή για να σχολιάσετε.